Peta Laman | Maklum Balas  Bahasa: Inggeris Bahasa: Bahasa Malaysia Tema: Putih Tema: Kelabu Tema: Biru dan Hijau Tema: Biru Tema: Ungu Tema: Merah Tema: Oren Tema: Kuning Tema: Hijau Fon: Besar Fon: Biasa Fon: Kecil  
 
Selamat Datang Ke Talikhidmat
Welcome
Carian dalam laman web ini    
24 jam seluruh Sarawak
Panggilan anda akan membawa perubahan
Hubungi Kami

Talian Tetap: 555999 (Seluruh Sarawak)
Talian Mudah Alih: 082-555999
Faks:
082-555888
Emel:
555999@sarawak.gov.my
Laman Mobil: m555999.sarawak.gov.my
SMS: 62999

SCS Talikhidmat App


Hantar Maklumbalas


 
 
Pautan ke RSS Berita Pautan ke RSS Peristiwa
Terma dan Syarat | Privasi | Keselamatan | Penafian | Notis Hak Cipta
Download Mobile App
 
Versi 3.13.10
Sesuai dipapar menggunakan IE Versi 7.0 & ke atas dan Mozilla Versi 2.0 & ke atas dengan resolusi 1024 x 768. | © Semua hakcipta terpelihara. Kandungan dikemaskini pada: 18 Ogo 2017
 
 
 



MAKLUMAT HUBUNGAN

Pusat TALIKHIDMAT
Tingkat 12, Wisma Bapa Malaysia
93502 Petra Jaya Kuching
Sarawak, Malaysia.


Tel: 555999
Faks: 555888

Emel: 555999@sarawak.gov.my

 

Pautan ke Cheif Minister
Pautan ke Kerajaan Malaysia
Pautan ke State Secretary Website
SCS Talikhidmat App
 

TATACARA UNTUK PEMASANGAN SCS TALIKHIDMAT APP VERSI 1.0.0

Laman Sesawang

Sila layari laman sesawang Talikhidmat di talikhidmat.sarawak.gov.my atau Portal Kerajaan Negeri Sarawak di www.sarawak.gov.my dengan menggunakan telefon pintar anda.

 

Jika anda pergi ke laman sesawang Talikhidmat, sila tekan pautan pelantar iOS atau Android untuk memulakan proses memuat turun.

 

Jika anda pergi ke Portal Kerajaan Negeri Sarawak, silih pilih Aplikasi Mobil dan tekan pelantar iOS atau Android.


Kod QR

Anda juga boleh menggunakan telefon pintar anda untuk mengimbas kod QR SCS Talikhidmat App Versi 1.0.0 di laman sesawang utama di talikhidmat.sarawak.gov.my atau www.sarawak.gov.my dengan QR Reader.  Buka URL tersebut dan mulakan proses memuat turun.


Nota:
Bagi pengguna Android, pastikan telefon pintar anda membenarkan pemasangan aplikasi pihak ke-3. Untuk membuat demikian, sila pergi ke Setting>Security>Unknown Sources (Tick on Unknown Sources)>Select Ok

Muat Turun Aplikasi Android Muat Turun Aplikasi iOS








PENDAFTARAN

Tatacara untuk Memperibadikan Maklumbalas Anda

Untuk daftar, pilih opsyen “Bukan Ahli” dan ikuti langkah-langkah berikut
1.     Masukkan “Alamat Emel”
2.    Cipta dan sahkan “Kata Laluan”
3.    Masukkan “Nama”
4.    Masukkan “Nombor Kad Pengenalan Baru” atau “Nombor Pasport”
5.    Pilih “Bahagian” dan “Daerah” lokasi anda
6.     Masukkan “Alamat”
7.    Pilih  “Hantar”

Setelah “Hantar”, satu pautan akan dihantar ke alamat emel anda untuk pengesahan pendaftaran.

Tahniah. Sekarang anda telah menjadi Ahli.  Anda kini boleh melihat semua maklumbalas anda menerusi Senarai Maklumbalas Saya.

Nota:
Semua kakitangan Kerajaan Negeri Sarawak boleh log masuk menggunakan ID Sarawaknet.

 

MENGEMUKAKAN MAKLUMBALAS

Maklumbalas Saya

Untuk mengemukakan maklumbalas, sila ikuti langkah-langkah berikut:

1.    Masukkan Lokasi Kes
2.    Di bawah Pesanan Anda, pilih kategori maklumbalas dan masukkan maklumat berkenaan maklumbalas anda. (Anda juga boleh muat naik lampiran berkenaan dengan maklumbalas anda)
3.    Seterusnya, masukkan Maklumat Anda. Sekiranya anda telah menjadi Ahli, semua maklumat peribadi anda akan dilengkapkan secara automatik     

Ciri-ciri Tambahan

4.     Sekiranya anda pilih untuk menggunakan fungsi Peta, sila pastikan GPS anda diaktifkan.  fungsi Peta ini merupakan opsyen tambahan bagi membantu dalam menentukan lokasi Maklumbalas anda. Contoh, lokasi kehilangan penutup lubang banjir.
5.    Untuk Lampiran, anda boleh pilih daripada Galeri Foto atau guna Kamera untuk mengambil gambar.
6.    Untuk hantar, pilih √ di sudut kanan atas  atau X di sudut kiri atas untuk membatalkan transaksi.